A fordítás sokkal többről szól, mint pusztán a szavak egyik nyelvről a másikra történő átvitele. A műszaki fordítás során például nem elég csak a szakmai terminológia pontos használata, hanem a kulturális kontextus is meghatározó. A különböző nyelvek különböző gondolkodásmódot és világképet tükröznek, így a fordítónak gyakran a jelentés mélyebb rétegeit is figyelembe kell vennie.
A kultúra szerepe a fordításban
A kultúra meghatározza, hogy egy adott nyelvben milyen kifejezéseket és szófordulatokat használnak. Az orvosi fordítás esetében például nem csupán az orvosi szakkifejezések pontos ismerete szükséges, hanem az is, hogy a fordító tisztában legyen a célközönség kulturális hátterével és elvárásaival.
Miért fontos a kulturális ismeret?
Fordítási módszerek és technikák
A fordítók különböző módszereket és technikákat alkalmaznak, hogy a kulturális különbségeket áthidalják. Néhány elterjedt módszer:
Példák a fordítás kulturális kihívásaira
Összegzésül, a fordítás többről szól, mint szavak lefordítása egyik nyelvről a másikra. A sikeres fordítás megköveteli a nyelvi és kulturális ismeretek mélyreható megértését és alkalmazását, hogy a célközönség számára érthető és releváns üzenetet közvetítsünk.
Kérjen kötelezettségmentes ajánlatot alapszolgáltatásainkra, költségbarát megoldásokra vagy szuper hasznos lehetőségekre.
Megbízóink segítőkész, a változatos igényeket jól ismerő, rendszeres partnerek esetében dedikált munkatársainkkal állnak kapcsolatban, így egyablakos ügyintézéssel bonyolíthatják a legösszetettebb feladatot is: a cél minden esetben a megbízások lehető leghatékonyabb kezelése, bármely egyedi elvárás pontos követése, teljesítése – legyen szó fontos határidők tartásáról, az alkalmazandó terminológia szakmai megfelelőségének és következetességének biztosításáról, vagy a kimeneti állományok minden igényt kielégítő rendezéséről. Munkatársaink készséggel együttműködnek az ellátandó feladatok pillanatnyi állapotának nyomon követésében, a megbízókhoz rendelt, egyedi adatbázisaink szakmai követelményekkel összhangban történő egyeztetésében és aktualizálásában, esetleges utólagos igények gyors megoldásában, illetve a már teljesített szolgáltatásokkal kapcsolatos visszajelzések tanulságainak szakavatott beépítésében az előttünk álló kihívások kezelése terén.